ביל גייטס רוצה לחסן את העולם

ביל ומלינדה גייטס מתכוונים לחסן את כל ילדי העולם נגד דלקת ריאות קשה ודלקת קרום המוח הנגרמות מחיידק הפנוימוקוק

בכנס הבינלאומי לחיידק הפנוימוקוק ה - ISPPD- 7 שהתקיים בתל אביב, נערך דיון בנושא אסטרטגיית הקרן של גייטס לגבי ההתמודדות עם החיידק.

ד"ר דאגלאס הולצמן, רופא בכיר בקרן גייטס,
אשר נשא דברים בדיון ציין כי: "אסטרטגיית הקרן בנוגע לחיידק הפנוימוקוק היא שאיפה לצמצום מספר הילדים במדינות המתפתחות החולים והגוססים מדלקת ריאות קשה, דלקת קרום המוח, שפעת וחצבת. הגישה משקפת את הניסיון למניעת המחלות מגילוין, התפתחותן ואספקת החיסונים. על מנת להבטיח את השמירה על הבריאות ואת הצלת חיי הילדים והפעוטות אשר פיתחו דלקת ריאות, משקיעה הקרן גם ביצור אסטרטגיות של איבחן וטיפול. פעילות המחקר של הקרן נועדה לסגור ולצמצם פערי ידע על מנת ליצור פעילות טובה יותר נגד דלקת ריאות ולשפר את ההשקעה הפיננסית כדי שהחיסונים יוכלו להגיע לאילו שזקוקים להם".

ד"ר ריצ'ארד אדגבולה, ראש האגף למחלות חיידקיות בקרן גייטס', הוסיף כי: "פעילות הקרן מתבססת על שני עקרונות מנחים עיקריים. הראשון קובע כי חייהם של כל בני האדם שווים באותה מידה בכל העולם והשני קובע כי מי שניתן לו הרבה מן המצופה ממנו שייתן חזרה. מאז שנוסדה הקרן ועד היום נתרמו על ידה מעל לכ-10 מיליארד דולר למטרות אלו. קרן גייטס מממנת חיסונים ומחקר במחלות בעולם השלישי. הפעילות הפחיתה את מספר הילדים שלא מקבלים חיסון מ-34 מיליון ל-13 מיליון. בנוסף לפיתוח תרופות וחיסונים מטרת הפעילות היא להביא להוזלת מחירים משמעותית בשוק התרופות והבריאות על ידי מימון תהליכי הפיתוח".

כ-1,300 רופאים, מ-68 מדינות שונות ברחבי העולם משתתפים בכנס הבינלאומי לחיידק הפנוימוקוק ה - ISPPD- 7 שנערך ביוזמת פרופ' רון דגן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים, מהמרכז הרפואי סורוקה והפקולטה למדעי לבריאות, באוניברסיטת בן גוריון. הכנס מתמקד בחיידק הפנוימוקוק ומחלות פנוימוקוקליות ועוסק באספקטים השונים של ההתמודדות עם החיידק וכן באינטראקציה עם מחלות נוספות כמו שפעת חזירים היוצרת שילוב קטלני. הכנס שהופק על ידי חברת כנס גרופ, מקבץ את מיטב החוקרים, הרופאים והקרנות הפועלות בתחום לדיון מעמיק בחידושים האחרונים במחקר אודות החיידק, בתוכניות למיגורו מהעולם ובהמשך השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור החיסונים. לכנס הגיעו כאמור כ -1,300 רופאים מכל רחבי העולם מ-68 מדינות שונות וזהו ככל הנראה הכנס הרפואי הבינלאומי הגדול ביותר שהתקיים בישראל. מארגני הכנס בחרו בישראל כמקום הכינוס בשנת 2010 לאור התרומה המכרעת של פרופ' רון דגן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי סורוקה ואונ' בן גוריון לחקר חיידק הפנוימוקוק בתחום הטיפול, החיסון, העמידות והידע הרפואי אודות המחלות הנגרמות מן החיידק. בנוסף כיהן פרופ' דגן כיו"ר האיגודים העולמיים של רופאים המתמחים במחלות זיהומיות וכיום הוא חלק מארגון PACE המקבץ מספר מצומצם של מובילי דעה עולמיים בתחום הפנוימוקוק הפועלים לקידום החיסונים כנגד המחלה במדינות העולם, בעיקר במדינות עולם שלישי. בנוסף קיבל פרופ' דגן את הכבוד לשאת את ההרצאה המרכזית של הכנס כאות הוקרה לפועלו בתחום.

על החיידק

זיהומים הנגרמים מחיידק הפנוימוקוק מהווים את אחד הגורמים המובילים לתמותת ילדים בעולם. החיידק גורם למחלות כגון דלקת קרום המוח, זיהום דם, דלקות ריאה ודלקות אוזניים. זיהומים הנגרמים מחיידק הפנוימוקוק הורגים מדי שנה כ – 2 מיליון אנשים ברחבי העולם, מעל למחצית מהם הנם ילדים מתחת לגיל 5. בישראל, עד תחילת השימוש בחיסונים נגד החיידק אובחן מדי יום ילד עם זיהום פולשני הנגרם מחיידק הפנוימוקוק. מדי שנה ישנם בעולם 150 מיליון זיהומים כתוצאה מחיידק הפנוימוקוק ולהם משמעות כלכלית אדירה. על פי הסטטיסטיקה 20% ממקרי המוות בילדים נגרמים מהחיידק. כרבע מהילדים במדינות מתפתחות שילקו בדלקת קרום המוח כתוצאה מהפנוימוקוק וישרדו אותה אך יישארו עם נזקים מוחיים בלתי הפיכים. החיידק תוקף את כלל האוכלוסייה אך ישנן קבוצות הנמצאות בסיכון גבוה וחשופות יותר למחלה ולסיבוכיה. גורמי הסיכון הם, מבוגרים מעל גיל 65, החולים בסרטן, לויקמיה, נשאי נגיף האיידס, החולים במחלות כרוניות ואוכלוסיות מיוחדות. בכל שנה מתאשפזים בבתי החולים בארצות הברית כ- 175 אלף בני אדם בשל דלקת ריאות הנובעת מסיבוך של שפעת או ממחלת החצבת הנגרמות מחיידק הפנוימוקוק. יותר מ- 50 אלף בני אדם בשל "בקטרמיה" הנגרמת "מתקיפה פולשנית" של החיידק ובין 3,000 ל-6,000 הם מקרים של דלקת קרום המוח.