טיפולים חדשניים בשלפוחית שתן רגיזה וכאבים כרוניים באגן

בתאריכים 27-28 לאוקטובר יערך כינוס ייחודי במרכז רפואי רמב”ם אודות טיפולים חדשניים לתסמונת השלפוחית הרגיזה. לכינוס הוזמנו 4 אורוגניקולוגים מהמובילים בתחום מארה"ב. את הכינוס מארגן ד"ר ליאור לבנשטיין ממרכז רפואי רמב”ם. ביום השני של הכינוס תיערך סדנא ייחודית בהנחיית רונדה קטריניס אודות טיפולים פיזיותרפיים תוך נרתיקיים לטיפול בשלפוחית השתן הרגיזה וכאבים כרוניים בנרתיק.

לדברי ד"ר לבנשטיין תסמונת השלפוחית הרגיזה כוללת תסמינים של תכיפות עם או בלי דליפת שתן, דחיפות במתן שתן, ויקיצה במהלך השינה לצורך הטלת שתן.

על פי מחקר רב משתתפים שנערך בארה"ב נמצא כי כ 17% מכלל הנשים בארה"ב סובלות מתסמונת זו, סה"כ משוער כי כ 30 מיליון נשים אמריקאיות סובלות מתופעת תסמונת השלפוחית הרגיזה. כשליש מהנשים עם תסמונת השלפוחית הרגיזה סובלות מדלף שתן, תופעה זו ידועה בשם תסמונת רטובה לעומת שני שליש אשר סובלות מתסמונת יבשה, דהיינו ללא דלף שתן. אחד מגורמי הסיכון להתפתחות התסמונת היא גיל. בעוד ששכיחות התופעה בקרב נשים בגיל 25-29 הינה 15% בקרב נשים בגיל 70שכיחות הינה 21%. בקרב נשים מבוגרות (60-70) שכיחות התסמונת הרטובה שכיחה פי 4 ויותר מנשים צעירות (20-29).
על פי מחקר אפידימיולוגי גדול נמצא כי קיימת עלייה מתמדת בשכיחות דלף השתן עם עלייה בגיל. בקבוצת הגיל שבין 20-39 שנה שכיחות בתופעה היא כ 7%, נשים בגילאי40-59 17%, 60-79 23% ומעל 80 שנה 31%.

מגוון הטיפולים אשר מוצע כיום לנשים עם תסמונת השלפוחית הרגיזה כולל:

1. טיפול התנהגותי אשר כולל שינוי בהרגלי צריכת הנוזלים ותכיפות ריקון השלפוחית על פי זמנים קצובים.
2. טיפול פיזיותרפי אשר כולל שיפור שליטה וחיזוק של שריר רצפת האגן.
3. טיפול תרופתי- שמטרתו להרגיע את ההתכווצויות הבלתי רצוניות של השלפוחית ולשכך את תחושת התכיפות שקיימת באופן מתמיד.
4. הזרקה של רעלנים מסוג Botulinum לשרירי השלפוחית, אשר מטרתם להרפות את שרירי השלפוחית.

בשנת 1997 אושר לראשונה בארה"ב ע"י ה FDA השתלת קוצב סקראלי שמטרתו לשלוט על פעילות השלפוחית הרגיזה. הקוצב קיבל עד כה אישור ל 3 התוויות עיקריות:
1. תסמינים של תכיפות ודחיפות.
2. תסמנים של תכיפות ואי שליטה במתן שתן.
3. בעיות בריקון של השלפוחית ממקור לא חסימתי.

מאחר ומדובר בטיפול כירורגי, מקובל להציע את הטיפול הנ"ל לאחר שמוצו טיפולים שמרניים קודמים.
הפעולה מבוצעת תחת טשטוש עם אלחוש מקומי. הפעולה נמשכת כ 30 דקות. לאחר הפעולה המטופלת נמצאת תחת השגחה למשך שעתיים לפני שהיא משוחררת לביתה. יעילות הטיפול הינה סביב 70% הצלחה. הנושא של גירוי עצבי כטיפול בבעיות השלפוחית קבל תאוצה אדירה בשנים האחרונות. כיום מתבצעים ניסויים אשר מטרתם לבחון את יעילות הקוצב כטיפול לבעיות של העדר שליטה במתן צואה, וכאבים כרוניים באגן.

ד"ר לבנשטיין מוסר כי בימים אלו הוא פועל נמרצות להכנסת טיפולים אלו לסל הטיפולים של משרד הבריאות.