מחקר חדש קובע: גם בזמן הטיפול בסרטן השד, יש אפשרות למנוע גלי חום!

מאמר

פברואר 2005

מחקר אירופאי בדק ומצא שטיבולון- החומר הפעיל בליויאל, יעיל בהפחתת תדירות ועוצמת גלי החום אצל נשים הנוטלות טמוקסיפן- לטיפול בסרטן השד. כל זאת, ללא סיכון נוסף לשד או לרחם. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת היוקרתי:
British Journal of Obstetrics and Gynecology February 2005, Vol. 112

כיום, מקובל לטפל בנשים עם סרטן שד ב"טמוקסיפן" על מנת להפחית את הסיכון של חזרת הסרטן. עקב אכילס של הטמוקסיפן נעוץ בעובדה שהוא מעלה את שכיחות גלי החום אצל המשתמשות בו.

טיפולים הורמונליים המקובלים לטיפול בגלי חום אצל נשים בריאות, אינם מומלצים לנשים עם סיכון לסרטן השד שכן נמצא שהם עלולים להגדיל את הסיכון להתפתחות מחודשת של סרטן השד והרחם.
טיבולון, החומר הפעיל ב "ליויאל", הוא אחד החומרים הנחקרים ביותר כיום בתחום התכשירים לגיל המעבר. הטיבולון הינו תכשיר ייחודי לטיפול בתסמיני גיל המעבר, הפועל במנגנון פעולה ייחודי וסלקטיבי בגוף האישה. מנגנון פעולותו קשור בעובדה שהינו מתפרק בגוף האישה למספר תוצרים בעלי השפעות שונות: אסטרוגניות, פרוגסטוגניות ואנדרוגניות. לתוצר האסטרוגני השפעה מיטיבה על הסימפטומים של גיל המעבר, על העצם, על הנרתיק ועל מצב הרוח. לתוצר האנדרוגני השפעה מיטיבה על החשק המיני ולתוצר הפרוגסטוגני השפעה מגינה על רירית הרחם. בשד, הטיבולון אינו משרה פעילות אסטרוגנית. במחקרים מעבדתיים ברקמת שד, נמצא שטיבולון מעודד מוות מתוכנן של תאי שד פגומים (תהליך שנפגם בגידול סרטני). במחקרים בבעלי חיים היתה לטיבולון השפעה דומה לזו של הטמוקסיפן על השד.

במחקר ספציפי זה, נבדקו 75 נשים, חולות סרטן שד, אשר נתבקשו להמשיך וליטול טמוקסיפן בשילוב עם ליויאל או גלולת דמה (פלצבו). הנשים נתבקשו לתעד ביומן אישי את תדירות ועוצמת גלי החום והזעות הלילה, כמו גם את שאר תסמיני גיל המעבר. במקביל, נבדקה השפעת הטיפול על רירית הרחם ועל התפתחות סרטן שד.

טיבולון מנע עלייה בשכיחות גלי החום וההזעה שנגרמים על ידי הטמוקסיפן ותרם להורדת עוצמתם אצל הנשים שנטלו את הטיפול וזאת ללא השפעה על הרחם או על השד.

למרות שנדרשים מחקרים נוספים, תוצאות אלו מבטיחות מאוד ונותנות תקווה גדולה לנשים שסבלו מסרטן השד ועומדות כיום חסרות אונים מול התופעה המטרידה ביותר של גלי חום ותסמיני גיל מעבר שונים.

בעקבות הממצאים שהצטברו עד כה בנושא השפעתו של ליויאל על השד, יזמה חברת אורגנון, שפיתחה את הליויאל, מחקר גדול, בינלאומי ב- 26 מרכזים מהמובילים בתחום, ברחבי העולם. המחקר נערך ואושר ע"י ועדות האתיקה של כל המוסדות המשתתפים ורשויות הבריאות השונות. עצם עריכת המחקר וקבלת האישורים להמשכו, מקנה ביטחון רב לרופאים המטפלים לשימוש בתכשיר. למחקר זה גוייסו עד היום למעלה מ- 2200 נשים אשר חלו בסרטן השד במהלך 5 השנים האחרונות ואשר סובלות מתסמיני גיל המעבר. יגוייסו עוד כ- 500 נשים. מטרת המחקר, היא לאשרר כי נשים בגיל המעבר, עם היסטוריה של סרטן השד, יכולות - באמצעות ליוויאל - ליהנות מטיפול בתסמיני גיל המעבר מבלי לחשוש מהעלאת הסיכון לחלות שוב בסרטן.

המחקר אמור לספק את ההוכחה המדעית לכך שליויאל אכן בטוח לשימוש לטווח ארוך, גם בנשים שחלו בסרטן השד או כאלו הנמצאות בקבוצת סיכון לפתח את המחלה. התקווה היא שבסיום המחקר התכשיר יאושר גם לטיפול בנשים עם היסטוריה של סרטן השד, אשר עד היום לא קיבלו מענה בטוח לטיפול בתסמיני גיל המעבר.

אין ספק שמדובר במחקר חשוב ביותר שתוצאותיו ישפכו אור נוסף על אופי הפעילות של ליויאל.