מלכוד: סרטן השד בגיל המעבר

article without picture

ינואר 2005

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ואימתה הגדולה של כל אישה. מתברר כי שימוש בתכשירים לטיפול בתסמיני גיל המעבר הכוללים גלי חום, הזעות, יובש נרתיקי, תנודות ושינויים במצב הרוח וירידה בחשק המיני, מעלים את הסיכון לחלות במחלה.

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר אצל נשים בעולם המערבי, נמצא ששכיחות המחלה עולה עם הגיל, אך יחד עם זאת שיעורי התמותה נשארים קבועים. חשוב לציין שדווקא בארצות מפותחות כמו שוודיה ודנמרק שכיחות המחלה היא מן הגבוהות באירופה.

בישראל, 4,000 חולות מאובחנות בכל שנה בסרטן השד. אחת מתוך כעשר נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד. מסתבר כי ככל שגילוי המחלה נעשה בשלב מוקדם יותר, הסיכוי להחלמה ממנה גבוהה. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שמתוך סך הנשים שאובחן אצלן סרטן שד, אצל 20 אחוז המחלה היתה בשלביה הראשונים. מאותן נשים שקיבלו טיפול בשלב מוקדם 90 אחוז נרפאו מהמחלה.

בישראל פועלת תכנית לאומית לאיתור סרטן השד, ששמה לה למטרה להפחית את התמותה מסרטן השד. אחת הדרכים לעשות זאת היא לעודד נשים להיבדק, ואמנם, כל אישה מעל גיל 50 מוזמנת אחת לשנתיים לעבור בדיקת ממוגרפיה, השיטה מקובלת והיעילה ביותר לאיתור סרטן השד.

ממחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות עולה כי שימוש ממושך בהורמונים לטיפול בתסמיני גיל המעבר הכוללים גלי חום, הזעות, יובש נרתיקי, תנודות ושינויים במצב הרוח וירידה בחשק המיני, מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד.

פרופסור עוזי בלר, גינקולוג-אונקולוג, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שערי צדק, יו"ר החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית והנשיא היוצא של האגודה הגינקואונקולוגית האירופאית, מדגיש כי השימוש בתכשירים הורמונליים שונים עלול לטשטש את בדיקת הממוגרפיה ולמסך על תוצאותיה. "ממחקרים רבים עולה שבקרב יותר מ- 50 אחוז מהנשים הנוטלות תכשירים המכילים אסטרוגן, ופרוגסטרון נראית עליה בצפיפות רקמת השד. ככל שהרקמה צפופה יותר, כך יהיה קשה יותר לרדיולוג, המפענח את הבדיקה, לזהות שינויים זעירים המחשידים לסרטן, בשלביו המוקדמים", מסביר בלר, לאור העובדה ששכיחות סרטן השד גבוהה גם אצל נשים בגיל המעבר ובהתחשב בעובדה שהטיפולים השונים למחלה עלולים לגרום לעלייה בתסמיני גיל המעבר, יש צורך בתכשיר שיטפל בתסמינים ובמקביל יהיה בטוח לשימוש, כפי שמסביר פרופ' בלר: "כיום, אין בידינו תשובה טיפולית שיכולה לעזור לכל אותם נשים הסובלות מגלי חום ומתסמינים אחרים הנלווים לגיל המעבר ובנוסף חולות בסרטן השד. תסמינים אלה פוגעים קשות באיכות חיי המטופלות ולטווח הארוך עלולים לגרום לנשים לבעיות מטבוליות שונות, ביניהן אוסטיאופורוזיס".

לפני פחות משנה הושק בישראל "ליויאל", תכשיר המותווה לטיפול בתסמיני גיל המעבר ולמניעת אוסטיאופורוזיס. "ליויאל", להבדיל מהתכשירים המקובלים, איננו מכיל את ההורמונים אסטרוגן או פרוגסטרון והוכח כבעל מנגנון פעולה שונה. "ליויאל" הוא התכשיר הטיפולי הראשון בקבוצת התרופות הנקראת STEARת (Selective Tissue Estrogenic Activity Regulator). תרופות הנכללות בקבוצה זו הן בעלות מנגנון פעולה ייחודי הגורם להשלמת החסר בהורמון אסטרוגן רק ברקמות מסוימות כמו בעצם (למניעת אוסטיאופורוזיס), במוח (למניעת גלי חום) ובנרתיק (למניעת יובש נרתיק), מנגד, אין לתכשיר זה השפעה שלילית ברקמות כמו רחם או שד והוא פועל בצורה סלקטיבית על כל אחת מהרקמות השונות.

"ממחקרים שנעשו על "ליויאל", אומר פרופ' בלר, "נראה כי התכשיר פועל על השד אחרת מהתכשירים ההורמונליים המוכרים, הוא אינו מעלה את צפיפות רקמת השד ולכן השימוש בו איננו ממסך על תוצאות בדיקת הממוגרפיה. בנוסף, המחקרים השונים מצביעים על כך שנשים המשתמשות ב-"ליויאל" כמעט שאינן חוות גודש וכאבים בשד. תופעה שלילית המדווחת ממספר רב של נשים הנוטלות תכשירים הורמונליים. הגודש והכאב גורמים לחרדה מפני התפתחות סרטן השד, המהווה את הגורם השני במעלה לנשירה ולהפסקת הטיפול ההורמונלי".

בעקבות הממצאים שהצטברו עד כה בנושא השפעתו של "ליויאל" על השד, יזמה חברת אורגנון, מפתחת התרופה, מחקר גדול בשם LEBERATE* שנערך ב- 26 מרכזים מובילים בתחומם ברחבי העולם, ואושר על ידי ועדות האתיקה של כל המוסדות המשתתפים. במהלך המחקר מגויסות 2,600 נשים שחלו בסרטן השד במהלך חמש השנים האחרונות וסובלות מתסמיני גיל המעבר. מטרת המחקר, היא לאשרר כי נשים בגיל המעבר, עם היסטוריה של סרטן השד, יכולות באמצעות שימוש ב"ליויאל" ליהנות מטיפול בתסמיני גיל המעבר מבלי לחשוש מהעלאה הסיכון לחלות שוב בסרטן.

"המחקר", אומר פרופ' בלר, "אמור לספק את ההוכחה המדעית לכך ש-"ליויאל" אכן בטוח לשימוש גם בנשים שחלו בסרטן השד או באלו הנמצאות בקבוצת סיכון לפתח את המחלה. התקווה היא שבסיום המחקר התכשיר יאושר גם לטיפול בנשים עם היסטוריה של סרטן השד, שעד היום לא קיבלו מענה בטוח לטיפול בתסמיני גיל המעבר. אין ספק שמדובר במחקר חשוב ביותר שתוצאותיו ישפכו אור נוסף על אופי הפעילות של התכשיר".

כאמור, "ליויאל" מותווה לטיפול בכל תסמיני גיל המעבר - גלי חום, הזעות יתר, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח, יובש נרתיקי ועוד. בנוסף, הוא מונע גם את הסיכון לאוסטיאופורוזיס והוא התכשיר היחידי בארץ שמטפל בירידה בחשק המיני המתלווה לא פעם לגיל המעבר.

LEBERATE*- Livial Intervention following Breast Cancer: Efficiency, Recurrence And Tolerability Endpoint

LoL :) oo... (דירוג: 1)
הוכנס למערכת ע"י gdgcshlu ביום שלישי, 22 באוגוסט בשעה 03:43:21 זמן מקומי
(מידע על המשתמש | שלח מסר)